Eğer çocukluğunuzdan beri çizgiromana meraklıysanız ve bu açlığınızı ilk olarak gazete bantlarıyla doyurmaya çalışmışsanız mutlaka bantların bazı yerlerinde hep Syndicate ile sonlanan bazı kelimelerin dikey ve minik harflerle yazılı olduğu gözünüzden kaçmamıştır.Hatta büyük olasılıkla yıllar yılı bu kelimenin ne manaya geldiği konusunda kafa bile patlatmışsınızdır.Akla hemen sendika anlamını çağırıştıran bu kelime,basın camiasında farklı bir anlamda kullanılmaktadır.Bu tip kuruluşlar gazetelere özel makale,fotoğraf ve çizgiroman bantları gibi materyaller sağlarlar.Tıpkı gazetelere haber sağlayan haber ajansları gibi bu nedenle (Syndıcate) kelimesi çizgiroman terminolojisi içinde (Çizgiroman Ajansı)anlamına gelmektedir.Bu çizgiroman ajanslarının geçmişi 1920 li yıllara kadar uzanmaktadır.King Features Sydıcate,Unıted Features Syndıcate,Daily News Syndıcate, bilinen en yaygın çizgiroman ajanslarıdır.Ama hiç kuşkusuz Türkiyede en çok göze çarpan çizgiroman ajansı bu verilen listenin en başındaki isimdir (King Features Syndıcate)
20 li 30 lu yıllar ingilizce Comıc Strıp denilen bu çizgiroman bantlarının devridir.o zamanlar süreli yayın tarzında çizgiroman dergisi çıkmazdı.Bu sebeple gazetelerde pazar günü renkli,hafta içinde de siyahbeyaz olarak yayımlanan bu çizgiroman bantları o dönemin yegane ürünleriydi.ve o günlerin okurları,bu ürünleri ilgiyle tüketiyorlardı.Hatta pazar günleri insanların gazete seçme kıstasları ilavedeki bu bantlara göre olabiliyordu.Okuyucunun tercihini çizgiroman yönünde kullanmasından dolayı çizgi roman ajansları harıl,harıl gazetelere çizgiroman yetiştirmeye uğraşırdı.Bundan ötürü kendi bünyeleri içinde kadrolu çizer ve yazar bulundurmaktaydılar.Tabi gazetelerde çizgi romanların günlük yayımlanmasından dolayı çizerlerin çok hızlı (ve kaliteli)çalışması gerekiyordu.kimi zaman Ajanslar bu çizerlerin yanına yardımcı çizerlerde veriyordu ama bu hızlı tempo bazan birçok hayalet çizerin de bu projelere katılmasına neden olabiliyordu.Bütün bu isimli,isimsiz kalabalık kadroya karşın genellikle bant üzerinde sadece baş çizerin adı bulunurdu.Çizgiromanın altın çağı olarakta kabul edilen 30 lu yıllarda Çizgiroman ajansları nın çalışma temposu işte bu şekildeydi.Bunun yanı sıra birbirleriylede rekabet
halindeydiler.
Genellikle bir Ajansın yeni oluşturduğu çizgiroman serisine ,diğer Ajanslar hemen aynı türde onu çizgi ve konu olarak aşabilecek yönde yeni çizgiroman seriyalleriyle karşılık verirlerdi.Amerikan tarihinin gelmiş geçmiş en ünlü Basın Kralı William Hearst e ait King Features Syndıcate bu rekabet içerisinde en aktif çizgiroman Ajansıydı.Bunun başlıca sebebi de Ajansın o dönemdeki
Başkanı Joe Connollly nin hırslı kişiliğinde yatmaktadır.Böyle bir ortamda 30 lu yılların başında Ajansın 3 rakip çizgiromana karşı kendi ürünlerini hazırlama planları içerisinde olduğunu görmekteyiz.Bu çizgiromanlar (Çizerleriyle birlikte)şunlardı.Dıck Tracy (Chester Gould) Tarzan (Hal Foster) ve Buck Rogers in The 25th Century (Dıck Colkıns)Bunların herbiri okurlarca çok tutulmuş ürünlerdi.
Ajans bu çizgiromanlara karşı kendi çizgi romanlarını ancak 1934 te üretebildi.Fakat işin ilginç
yanı bu seri bantların çizimlerinin tek bir kişinin elinden çıkmış olmasıdır.Alex Raymond adlı bu çizer daha önceleri Ajans içinde Blondıe (Fatoş)çizgi bantlarında baş çizer Chıc Young a yardımcılık eden isimsiz çizerlerdendi.Daha sonra Chıc in kardeşi Lyman ında yardımcılığını yapan Raymond kendisine fırsat tanınması sonucu sadece bu 3 çizgiroman bantlarını yaparak Ajansı memnun etmekle kalmadı ama aynı zamanda çizim tarzıyla çizgiroman dünyasında ekolde oluşturdu.Alex Raymond Dıck Tracy ye karşı Secret Agent X-9 Tarzana karşı da Jungle Jim i yaratmıştı ama asıl önemlisi Buck Rogers a karşı meydana getirdiği çizgiromandı.Bu çizgiroman bu yazınında asıl konusu nu teşkil eden Flash Gordon du. ( Baytekin )
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder