27 Eylül 2008 Cumartesi

Türk Müziğinin Unutulmaz Seslerinden Bestekar Yıldırım Gürses (1939-2000)

21 Ocak 1939 da Bursa da doğdu.Henüz 20 yaşındayken Ankara Radyosunun,Bir yıl sonrada Ankara Devlet Operasının sınavlarını kazandı.İktisadi ve Ticari Bilimler Akademisini 1961 yılında bitirdi.Bu yıllarda kendi Bestelerini Kazablanka Gazinosunun Sahnelerinde seslendiriyordu.1961 yılında kendisi gibi ses sanatcısı olan Ayla Gürsesle evlendi.Bu evlilikten Beyazıt adını verdiği bir oğlu dünyaya geldi.1961 yılında Devlet Opera imtihanına girdi ve birinci oldu.Operada 7-8 ay çalıştıktan sonra ayrıldı.1965 yılında Hürriyet Gazetesinin Altın Mikrofon yarışmasına kendi orkestrası,sözü müziği kendine ait ( Gençliğe Veda ) ile katıldı.Birinci oldu.


GENÇLİĞE VEDA

Ben bilmezdim bu yaşa kadar
Aynalara düşman olduğumu
Ben bilmezdim bu yaşa kadar
Hassas ve kırılgan olduğumu
Dizlerim neden ağrıyor
Neden gözlerim az görüyor
Saçlarımın arasında
Görünen beyazlarda ne ?
Yoksa saçlarıma ak mı düştü ?
Çizgiler yerlerini aldı bile
Ogüzelim yüzümüzde
Derinden bakan mavi gözlerimin
Işıltısı bile kaybolmuş
Söylemeye dilim varmıyor
Ancak
Yaşlandık galiba



Altın Mikrofondaki bu başarının ardından Yıldırım Gürses çalışmalarına hız verdi. Sanatçı popülerMüziğin en önemli isimlerinden biri haline geldi. ( Son Mektup,Gelmez giden günler geri,Bir kırık kalp,Bir Garip yolcu.Sonbahar Rüzgarları ) parçaları ile başarı yakaladı.

SON MEKTUP

Anla artık anla beni
Unut bütün geçenleri
Anla artık anla beni
Unut bütün geçenleri
Bitsin herşey bütün aşkım
Bunu senden diliyorum
Son mektubu yazarken ben,saadetler dişiyorum
Biliyorum ayıracak bu son mektup ikimizi
Bu son mektup koparacak yıllar süren sevgimizi
Bitsin herşey,bütün aşkım
Bunu senden diliyorum
Son mektubu yazarken ben saadetler diliyorum

GELMEZ GİDEN GÜNLER GERİ - YILLAR SONRA

Yıllar sonra rastladım çocukluk sevgilime
Oaşina bakışlar içimi deldi yine
O bakış ki götürür beni yıllarca geri
Hatıramda canlandı ilk aşkımın gülleri
Gelmez o günler,dönmez o günler
Mazide kaldı hep




BİR KIRIK KALP

Aşkım bahardı
Ümitler vardı
Sen gittin diye
Gönlüm karardı
Ah geçti o günler
Unutuldu yeminler
Bir kırık kalp kaldı
Aşkım bahardı
Ümitler vardı
Sen gittin diye
Gönlüm karardı
Neden terk ettin
Bırakıp gittin
Ümitsiz kaldım
Gönlüm karardı
Ah geçti o günler
Unutuldu yeminler
Bir kırık kalp kaldı

BİR GARİP YOLCUYUM HAYAT YOLUNDA

Bir garip yolcuyum hayat yolunda
Yolunu kaybetmiş perişanın ben
Mecnun misali gurbet ellerde
Ümitsiz sevginin kurbanıyım ben
Yalan Dünya herşey bomboş
Hancı sarhoş yolcu sarhoş
Bir gün gibi sanki geçti seneler
Ümidim kayboldu perişanım ben
Alın yazımmış hayat yolunda
Ümitsiz sevginin kurbanıyım ben
Yalan dünya herşet bomboş
Hancı sarhoş yolcu sarhoş

SONBAHAR RÜZGARLARI

Düşen bir yaprak görürsen
Beni hatırla demiştin
Biliyorsun ben seni
Sonbaharda sevmiştim
Her sonbahar gelişinde
Sarı sarı yapraklarda
Kuru dallar arasında
Sen gelirsin aklıma



80 lerin başında Ajda Pekkan ile birlikte ( Affetmem Asla Seni ) ile yeni bir hamle yaptı.Aynı
Albümde yer alan ( Dertliyim Arkadaş ) ve sonra çıkan Eller ile Gül Dudaklım sanatçının ses getiren son şarkıları oldu.

AFFETMEM ASLA SENİ

Ateş olup yaksanda
Gonca güller taksanda
Ahu olup baksanda
Affetmem asla seni
Som altından tac olsan
Aşkıma muhtaç olsan
Derdime ilaç olsan
Affetmem asla seni
Yakut yüklü dal olsan
Al ipekten şal olsan
Peteklerde bal olsan
Affetmem asla seni
Şarkı olsan dillerde
Gonca olsan güllerde
Leyla olsan çöllerde
Affetmem asla seni
Som altından tac olsan
Aşkıma muhtac olsan
Derdime ilaç olsan
Affetmem asla seni
Yakut yüklü dal olsan
Al ipekten şal olsan
Peteklerde bal olsan
Affetmem asla seni

ELLER ELLER

Bülbüller güle gelir
Öpülür hale gelir
Konuşan ellerimiz
Savrulan mendil gibi
Kalplerde kandil gibi
Aşk okuyan dil gibi
Kıvrılan ellerimiz
Mektup yazar naz eder
Kışlarını yaz eder
Açılır niyaz eyler
Uçuşan ellerimiz
Mektup olur yazılır
Falın olur bakılır
Dostun olur sıkılır
Uzanan ellerimiz

GÜL DUDAKLIM

Yüce dağdan esen,sazımdaki kırık telden
Busbulanık akan selden,sorarsam beni gül dudaklım
Çiçeklenmiş dalımsın,ince mercan balımsın
Sanki benim canımsın,sorsam seni gül dudaklım
Ayrılmasın yollarımız,boş kalmasın kollarımız
Aşkla dolsun yıllarımız,sorsam seni gül dudaklım
Çiçeklenmiş dalımsın, inci mercan balımsın
Sanki bemim canımsın,sorsam seni gül dudaklım



Sanatçının diğer önemli şarkılarından bazıları şunlardır; Mevsimler yas tutup çöller ağlasın,Liseli kız, Çal kanunum çal,Yıllar sonra rastladım,Aynı zamanda Arif Nihat Asyanın Fetih Marşı şiirinin sanatçı tarafından yapılan yorumu çok beğenilmiştir.Yıldırım Gürsesin önemli bestelerinden biri İçime hep hüzün doluyor,sözleriyle başlıyan rast makamındaki şarkısıdır.350 yi aşkın Türk Sanat müziği bestesine imza atan ünlü sanatçı Yıldırım Gürses 18 Kasım 2000 tarihinde 61 yaşında kalp krizi sonucu öldü.Bıraktığı eserleri beğeniyle okurken,dinlerken ona tanrıdan rahmet dileriz.Yattığı yer cennet olsun.

MEVSİMLER YAS TUTUP ÇÖLLER AĞLASIN

Mevsimler yas tutup çöller ağlasın
Ahımda inleyen teller ağlasın
Mademki sen yoksun şimdi yanımda
Leylaklar dökülüp güller ağlasın
Sevgilim bu yerden gittin gideli
Ilgıt ılgıt esen sevdanın yeli
Şu öksüz ruhumun sensin emeli
Leylaklar dökülüp güller ağlasın
Bu aşkın emeli sarmış gönlümü
Rüzgarlar söylesin bu son sözümü
Ne çare kaybettim nazlı gülümü
Leylaklar dökülüp güller ağlasın

ÇAL KANUNUM ÇAL

Gülmedi bahtım yine
Bu sevda bitti yazık
İkimizin derdini
Anla kanunum artık
Çileli başım gibi
Gönül sırdaşım gibi
Akan gözyaşım gibi
Çağla kanunum artık
Çal kanunum çal
Derdini söyle bana
Çal kanunum çal
Derdini söyle bana
Acılar gönlümüzde
Sitemler dilimizde
Ne kaldı elimizde
Söyle kanunum artık
Çileli başım gibi
Gönül sırdaşım gibi
Akan gözyaşım gibi
Çağla kanunum artık
Çal kanunum çal
Derdini söyle bana
Çal kanunum çal
Derdini söyle bana

Hiç yorum yok: