9 Eylül 2008 Salı

Türk Pop Müziğinin Unutulmayacak İsimlerinden Tanju Okan (1938 - 1996)

Tanju Okan 1938 Yılında dünyaya geldi. Liseyı Balıkesirde bitirdikten sonra yurtdışında şan eğitimi aldı Ve 1961 yılında Ankarada Profesyonel Müzik hayatına başladı.1962 de İstanbula geldi. Ve Müfit Kiper Orkestrası ile birlikte çalışmaya başladı.1964 yılında hayatının dönüm noktalarından biri olan Erol Büyükburç,ve Tülay Germanla birlikte Balkan Melodileri Festivaline katıldı. Hemen ardından da ilk plağını çıkardı.Bu plak Sahibinin Sesinden çıktı.Daha sonraları Okan,Odeon,Arya,Regal,Fonex,Philips,Yonca,Diskotür,Balet,Nova,Gönül,Sinyal,ve İstanbul plak ile çalıştı.




Türk popunun 60 lı yıllarını şekillendiren iki önemli eğilim vardı.Birincisi Sezen Cumhur Önal,ve Fecri Ebcioğlunun başını çektiği Yabancı şarkı üzerine Türkçe söz yazma eğilimi diğeri ise Balkan Melodileri Festivali ve Altın Mikrofon Yarışmasının iteklemesiyle- Türkülerin Aranje edilmesiydi.Tanju Okan Milli Orkestranın bir solisti olarak aranje edilmiş Türkülere yer verir ilk plaklarında,Atmaya yürek gerek-kum-hemen ikinci plakta kunduraya dolar.


KUNDURAMA KUM DOLDU

Kundurama kum doldu atmaya kürek gerek
Nazlı yarin yanında,yatmaya yürek gerek
Aman başım nanay nanay
Ağrıdı dişim nanay nanay
Çok içmişim nanay nanay
Nanay gülüm nanay nanay
Duvarda elek mi olur El kızı Melek mi olur
Kör olası Kaynana kapıda hanek mi olur
Duvara mıh çakarım sen salla ben bakarım
Mendilin kirlendikçe sen gönder ben yıkarım






Artık Türk popunun Efsanevi söz yazarlarından biri haline gelmiş Fikret Şeneş ile Türkçe şarkıyı Tanju Okan için yazar.iki yabancı Fecri Ebcioğlu da aynı şarkıyı (strangers ın the nıght) aynı isimli Ajda Pekkaniçin yazmıştır.

İKİ YABANCI

Gece Karanlık eller birleşmiş
Gece karanlık kalpler sözleşmiş
İki yabancı tanışmışlar böyle
Yıldızlar şahit olmuş bu aşka
Mehtap demiş ki gece aşk başka
Yabancılara yapmış bir de şaka
Kaybolmuş mehtap dalmış gitmiş buluta
Karanlıklarda aşıklar hep yanyana
Neden geceyi hep seçiyorlar
Yabancılar karanlıkta elele sevişiyorlar
İki yabancı gözler birleşmiş
İki yabancı kalpler sözleşmiş
İki yabancı gölgelere sinmiş
Aşkın gözü kör,ya gecenin ki
Saklanıyorlar yarına belki
Çünki geceler günahlara gizli




70 li Yıllarda Engin Bener ve Hümeyra Melodi Plaktan ayrılıp kurdukları Yonca plakın ilk plaklarından birini Tanju Okana yaptırırlar - HASRET -Moustaki nin ünlü şarkısı ( Le Meteque)in Türkçe versiyonuolan bu parça o güne kadarki en büyük Tanju Okan hiti olmakla kalmaz,Türk popunun en önemli şarkılarından biri olur.

DUDAKLARIMDA BİR ATEŞ ( HASRET )

Bu Akşam çok efkarlıyım
Kalbim neden kan ağlıyor
Bunu bir bilsen sevgilim
Güneş solgun gündüz gece
İçimde sen bir bilmece
Izdırabı heceliyor
Sensiz yalnız sensiz içim
Gözyaşlarım yağmur gibi
Yanağımı ıslatıyor.
Kollarım bekliyor seni
Öpsem öpsem ellerini
Yine de sana hasretim
Dudaklarımda bir ateş
Avuçlarımda alevsin
Sensiz yalnız sensiz içim
İlahımsın sevgilim
Sen benim herşeyimsin
Hayatım anlamsız şimdi
Sendin bana neşe veren
Seviyorum,sevdim diyen
Sen benim sıcak güneşim
Güzel tatlı eşimdin
Kara sevdam sevgilimdin
Unutamam asla seni
Hergün anıyorum yasla seni
Nolursun dön dön bana
Kollarım bekliyor seni
Öpsem öpsem ellerini
Yine de sana hasretim.




1975 yılında (Bütün şarkılarım) Albümünü çıkardı. Bundan sonrada Kadınımı yapan yapan Tanju Okan zirveye çıkar bir kez daha.


KADINIM

Eşyalar toplanmış seninle birlikte
Anılar saçılmış odaya her yere
Sevdiğim o koku yok artık bu evde
Sen
Kıyıda köşede gülüşün kaybolmuş
Ne olur terketme yalnızlık çok acı
Bu renksiz dünyayı sevmiştik birlikte
Sen kadınım
Hatırla o günü karşıki sokakta
Seni öptüğümü ilk defa hayatta
Kollarımda benim ilkbahar sabahım
Sen
Sönmüş bak ışıklar ev nasıl karanlık
Oilk aydınlık yuvamız soğumuş
Geceler bitmiyor ağlıyorum artık
Sen kadınım
Eşyalar toplanmış seninle birlikte
Anılar saçılmış odaya her yere
Sevdiğim o koku yok artık bu evde
Sen
Masamız köşede öylece duruyor
Bardaklar boşalmış herbiri bir yerde
Sanki hepsi hasret senin nefesine
Sen kadınım
Bana bıraktığın bütün bu hayatın
Yaşanan Aşkların değeri yok artık
Ben sensiz olamam artık anlıyorum
Sen
Şimdi çok yalnızım
Ne olur kal benimle o kapıyı kapat
Elini ver bana
dışarıda yalnız yalnız üşüyorum
Sen Kadınım.




Bu dönemde Tanju Okanın söz yazarı Mehmet Teoman dır.Bu işbirliği sonraki yıllardada çok önemli bir plağın çıkmasına sebep olacaktır.1980 yılında Garo Mafyan ,Melih Kibar,Bora Ayanoğlu destekli (Yorgunum) Albümü çıkar.Kent firmasından ,Hem kentin hemde Melih Kibarın en sıkı dönemleridir.Bu nedenle masraftan kaçınmadığından çok derli toplu kadrolarla yapılır bu albüm.

YORGUNUM HANCI

Gurbetten gelmişim yorgunum hancı
Şuraya bir yatak ser yavaş yavaş
Ama karanlığı görmesin gözüm
Perdeleri ger yavaş yavaş
Garibim her taraf bana yabancı
Dertliyim çekinme doldur be hancı
Önce kımıldar hafif bir sancı
Ayrılık sonradan kor yavaş yavaş
Bende bir resmi var yarısı yırtık
On yıldır evimin kapısı örtük
Garip birde sarhoş oldu mu artık
Bütün sırlarını der yavaş yavaş
Gurbetten gelmişim yorgunum hancı
Şuraya bir yatak ser yavaş yavaş
Ama karanlığı görmesin gözüm
Perdeleri ger yavaş yavaş
İşte hancı ben herzaman böyleyim
Öteyi ne sen sor ne ben söyleyim
Kaldır kaldır artık boş kadehi neyleyim
Şu bizim hesabı gör yavaş yavaş.




90 lı yıllarda Türk popunun yeniden canlanışı Tanju Okanın yeniden albüm yapmasına neden olur.(İşte Tanju Okan 95) i yayımlar.Bu dönemde Urlaya taşınan Sanatçı Siroz hastalığına yakalanır ve 23 Mayıs 1996 da ölür.Rahmetli Tanju Okanın Türk Sinemasındada çevirdiği birçok film vardır.Bunlar sırasıyla,Cüppeli gelin-1964,Şekerlimisin vay vay-1965,Yalancının mumu-1965,Fakir bir kız sevdim-1966,Aşkın kanunu-1966,İçimdeki alev-1966,Berduş kız-1970,Ah bir zengin olsam-1971,Cımbız ali-1971,Kaynanam kudurdu-1973,Şiribim şiribom-1974,Ne haber-1976,Gazap rüzgarları-1982 ve yazımıza son verirken onun söylediği ve hala kulaklarımızda uğuldayan güzel şarkılarından bir demet sunuyorum,Ruhun şad yattığın mekan cennet olsun Büyük Tanju Okan.

DELİ GİBİ SEVDİM

Neden saçların beyazlaşmış Arkadaş
Sanada benim gibi çektiren mi var
Görüyorum ki hergün Meyhanedesin
Yaşamaya küstürüp içtiren mi var
Bir zamanlar bende deli gibi sevdim
O bana dert ben ona mutluluk verdim
Yıllardır soruyorum bu soruyu kendime
Bilmem ki bu dünyaya ben niye geldim
Katlanmayı bilmeyen aşkı çekemez
Aşka mahkum edilen garip gülemez
Bende yanmışım senin gibi arkadaş
Dünyanın derdi bitmez böyle Arkadaş.

ÖYLE SARHOŞ OLSAM Kİ

Öyle sarhoş olsam ki
Biran seni unutsam
Unutsam o günleri
Yarınları unutsam
Öyle sarhoş olsam ki
Birdaha ayılmasam
Herşey bir rüya olsa
Unutarak uyansam
Seni gördüğüm günü
Sevdiğimi unutsam
Bir başka dünya bulsam
İçinde sen olmasan

DENİZ VE MEHTAP

Deniz ve mehtap sordular seni neredesin
Nasıl derdim ki bırakıp burda beni
Anladılar ki aşkımız bitti
Alay ettiler benle hep sen oldun bak bunlara sebep
Mehtap dedi gördüm ah onu belinde erkek kolu
Deniz güldü halime bir avuç su verdielime
Biterse göz yaşın al dedi doldur tekrar yerine
Rüzgar ve martı sordular seni neredesin
Nasıl derim ki bırakıp gitti beni
Anladılar ki aşkımız bitti
Alay ettiler benle hep sen oldun bunlara bak sebep
Martı dedi gördüm ah onu belinde erkek kolu
Rüzgar güldü halime dedi gidelim düş önüme
Bırakıp gittiyse o seni unut gitsin sen onu


DOSTLARIM

Dudaklarım kurudu aşk ateşiyle
Bir damla su verecek o pınar nerede
Gözlerim bir noktada dalgın duruyor
Yıllardır dost bildiğim sevgilim nerede
Benim en iyi dostum içkim sigaram
Onlarda terkederdi olmasa param
Canım kadar yakınım el oldu şimdi
Dünyada dost denilen kelime yalan
Her akşam efkar basar garip gönlümü
İçerken kadehleri kırasım gelir
Suskun dudaklarımda sessiz bir şarkı
Ah ettikçe içimden bir alev gelir
Nerde bana sevgiyle uzanan eller
Nerde bana söylenen o tatlı sözler
Büsbütüninançlarım yıkıldı bir bir
Bomboş kaldı dostluğa uzanan eller
Benim en iyi dostum içkim sigaram
Onlarda terkederdi olmasa param
Canım kadar yakınım el oldu şimdi
Dünyada dost denilen kelime yalan

AŞKI BULACAKSIN

En güzel aşkı bulacaksın
Bir akşam üstü onunla karşılaşınca
Aşkı bulacaksın onunla
Göz göze gelip yüzün kızarınca
Biranda kalbin tutuşacak
Elin ayağın dolaşacak
En güzel aşkı bulacaksın
Güneş batarken onunla karşılaşınca
Aşkı bulacaksın onunla
Birşeyler söylemek için dilin tutulunca
Her taraf aydınlık olacak
Ve gözlerin kamaşacak
Bu ne biçim iştirdiye bana sorma
Her ne halin varsa kendin gör
Bu ne biçim aşktır sızlanıp yakınma
Dünyada senden mutlusu yok
Bak haberin olsunaklını kaçırma
En güzel şey bu hayatında
Ve sakın unutma kulak ver dostuna
Dünyada senden mutlusu yok
En güzel aşkı bulacaksın
Biranda kalbin tutuşacak
Elin ayağın dolaşacak
En güzel aşkı bulacaksın
Güneş batarken onunla karşılaşınca
Aşkı bulacaksın

KADEHİ ŞİŞEYİ

Gelmeyin üstüme sakın gelmeyin
Dostu Arkadaşı kırarım bugün
Gözümde anılar canlandı yine
Kadehi şişeyi kırarım bugün
Kim var benim gibi yazısı kara
Gençliğim gömüldü acı yıllara
Bir sevgi yüzünden düştüm yollara
Kadehi şişeyi kırarım bugün
Bu şarkılarar ya ah bu şarkılar
Sanki yalnız beni anlatıyorlar
İçimden çok şey kopartıyorlar
Kadehi şişeyi kırarım bugün
Kim var benim gibi yazısı kara
Gençliğim gömüldü acı yıllara
Bir sevgi yüzünden düştüm yollara
Kadehi şişeyi kırarım bugün.

Hiç yorum yok: