29 Ocak 2009 Perşembe

Türk Pop Müziğinin Unutulmayacak İsimlerinden - Ayla Dikmen (1944-1990)

Ayla Dikmen 1944 Kütahya doğumlu. Babası ve Annesi müzikle ilgilenen, müziği yaşamlarının
parçası olarak benimsemiş insanlardı. Piyano ve Ud çalan Baba ile Keman çalan Annenin üçüncü ve en küçük çocuklarıydı. Abisi ve Ablası müzik ile pek fazla ilgilenmezken Ayla Dikmen daha
küçücük bir çocuk iken bile her gününü Anne ve Babasını dinleyerek geçirmişti. Daha sonra Ailesi Aydına taşınmış ve Ayla Dikmen İlk Ota ve Lise eğitimini burada tamamlamış, Aydın Lisesine giderken Koroya katılmış ve Solist olarak Okulda müzik Öğretmeninin derlediği Türküleri seslendirmeye başlamış, sonradan binbir zorlukla dinlemeyi başardığı Kahire Radyosundan öğrendiği Batı müziği şarkılarını ingilizce olarak seslendirdi.



Lise bittikten sonra Ankarada Yüksek Ticari İlimler Akademisinde eğitimine devam etti. ve bu
sırada TBMM de Stenograf olarak çalışmaya başladı. Bu sıralarda İlham Gencer kendisini bir şekilde dinleme fırsatı buluyor. ve bu işe mutlaka Prefesyonel olarak devam etmesini öğütlüyor ki İlham Gencerin bu sözü Ayla Dikmen in sonsuza kadar peşinden gideceği aşkın başlangıcı oluyor.Uzun süre düşündükten sonra Eğitimine İstanbul da Siyasal Bilgiler Fakültesine devam ettirmek istediğini söylüyor. Ailesine.ve yolu böylelikle açılmış oluyor Ayla Dikmenin. İstanbuldayken Yavuz Özışık ile tanışıyor. ve Radyoda çalışmaya başlıyor. solist olarak.Tabi Ailesinden korktuğu için Parla Nur adını kullanarak ,Ablası Meral Dikmenin sanırım NTV de yayınladığı Ayla dikmenle ilgili programda şöyle bir anıya yer vermişti.(birgün Meral Dikmen radyoda Ayla Dikmenin programını dinlerken Babası Ali Rıza Dikmen gelir ve oda programı dinlemeye başlar.Az da olsa küçük kızının müzik tutkusundan haberi olan Baba ( işte Ayla da bu bayan gibi şarkı söylerse izin verirdim.) çalışmasına der.Bunu duyan Abla da Babacığım Radyoda çalışan bu bayan gerçekten Ayla der.



Bu olayın akabinde çok geç saatlere kalmaması ve belli yerlerde çalışması şartı ile baba Ali Rıza Dikmen den izin çıkar. Radyoda gittikçe parlayan Ayla Dikmeni Şerif Yüzbaşıoğlu da keşfeder,ve orkestrasında kadın solist olarak çalışmaya başlar ki bu Ayla Dikmen in hayal dahi edemediği bir durumdur. Şerif Yüzbaşıoğlu orkestrası ile yapılan çalışmalar sonrasında 1964 yılında ikinci Boğaziçi Müzik Festivaline katılır. Jüri tarafından en başarılı Şantöz seçilir. Ayla Dikmen. Bu
ödül ayni zamanda iyi bir yorumcu olarak kabul edilmesini ve önündeki tüm engelerin kalkmasını sağlayacak bir anahtardır aynı zamanda.Boğaziçi Festivali sonrasında ikinci heyecan 1965 yılında Bulgaristan da düzenlenen ikinci Balkan Melodileri Festivaline katılacak olmasıdır. Ayla Dikmen için. Türkiye Müzisyenler Sendikası tarafından seçilen orkestranın üyeleri önce Şerif Yüzbaşıoğlu orkestrası ile Ayla Dikmen iken daha sonra fikir değiştirip Erol Erginer, Yurdaer Doğulu, Erol Büyükburç, Kanat Gür, Alper Feyman, Vasfi Uçaroğlu, Şerif Yüzbaşıoğlu, Başer Tamer, ve Ayla Dikmen olarak belirlenmiştir. Kadroda yaşanan birtakım sorunlarla birlikte yarışmada Ayla Dikmen in söyleyeceği şarkı da seçilmiştir.Niksarın Fidanları üç ayrı solistin üç farklı şarkıyı seslendirdiği yarışmada sonuç yine birincilik olmuştur.



1966 yılında yarışmada seslendirdiği Niksarın Fidanlarını Melodi Firması sayesinde çıkaran Ayla
Dikmen böylelikle Türkçe sözlü Hafif Müziğin mihenk taşları arasındaki yerini almıştır. 1968 yılında Enis Berki ile tanışır. ve sürdürdükleri ilişki sonrasında nişanlanır. Ama uzun süre nişanlı olarak kalırlar Enis Berki ile aradan uzun zaman geçtikten sonra da nihayet nikah masasına otururlar.Bu arada Cüneyt Plak ile çalışmaya başlar.Ayla Dikmen. ve en çok tanınan,bilinen ve sevilen eseri olan Aşk Defteri ile raflardaki yerini alır.



80 li yıllar ile birlikte Pop müzikte bir duraklama devrine girilir. ve Ayla Dikmen de bu sırada evine çekilir. İzmirde eşiyle birlikte o anda popüler olan akımın biteceği günleri beklerken meme kanseri olduğunu öğrenir.Dünya yıkılsada bunu etrafındakilerine hiç belli etmediğini söyler yakın çevresi.Hatta kuzeni insanların karşısına hep makyajlı güler yüzlü çıktığını birgün bile olsun acılarından dolayı yakınmadığını söyler. 20 Ağustos 1990 da ise müzik aşkıyla başladığı yolun sonuna yanında birde eşinin aşkını alarak veda eder. Cennetinde huzur içinde yat,sevenlerin seneler geçsede seni hatırlayarak anmaktalar. Bugün belki toprak oldunuz ama kalplerdeki yeriniz daima sevgi ile anılarak yaşatılıyorsunuz.Ayla Dikmen in okuduğu unutulmaz eserlerden seçtiğim parçaları onu anarak sunuyorum.



NİKSARIN FİDANLARI

Şu cerenin kaşı, gözü sürmeli yar yar
Şu cereni nerede bulup sevmeli
Şu cereni sevdiğine vermeli
Şu cereni nerede bulup sevmeli
Kalenin bedenleri nanay yavrum nanay
Koyverin gidenleri nanay yavrum nanay
İpek bürük bürümüş yar yar yar yandım
Niksarın fidanları nanay yavrum nanay
Niksarın fidanları nanay yavrum nanay
Hoppa nina ninanay ninanay nay
Ninanay yavrum ninanay nay
Entarisi aktandır yar yar yar yandım
Ne gelirse haktandır nanay yavrum nanay
Bebzimin sarılığı yar yar yar yandım
Her dem ağlamaktadır nanay yavrum nanay
Her dem ağlamaktadır nanay yavrum nanay
Hoppa nina ninanay ninanay nay
Ninanay yavrum ninanay nay
Kaleden iniyorum yar yar yar yandım
Çağırsan dönüyorum nanay yavrum nanay
Kurudum kibrit oldum yar yar yar yandım
Üflesen sönüyorum nanay yavrum nanay
Hoppa nina ninanay ninanay nay
Ninanay yavrum ninanay nay

YOLCU YOLUNDA GEREK

Sanma herkes senden daha mutludur
Kaybedenler hep umutludur
Nasip buymuş diyerek,bilerek bilmeyerek
Durma yolcu yolunda gerek
Bak sağına soluna sevenler var
Sevgiyi bir kuruşa verenler var
Hayat buymuş diyerek,çek yükünü gülerek
Durma yolcu yolunda gerek
Ahhh böyle gider başından sonuna dek
Ahhh hiç bilinmez nerde nasıl bitecek
Sanma herkes senden daha mutludur
Kaybedenler hep umutludur
Nasip buymuş diyerek,bilerek bilmiyerek
Durma yolcu yolunda gerek
Nasip buymuş diyerek,bilerek bilmeyerek
Durma yolcu yolunda gerek
Ahhh böyle gider başından sonuna dek
Ahhh hiç bilinmez nerde nasıl bitecek

SENSİZ YAŞAMAM

Sensiz yaşamam
Sensiz yaşamam
Sen benimsin sen
Sevdiğimsin
Güneşten daha sıcak
Senin tatlı bakışın
Sensiz yaşamam
Sen benimsin sen
Sevdiğimsin



ANLAMAZDIN

Hasret bırakıyorum sana kapılarımı
Bütün yamalarımda aynı kan
Aynı hızla ilerliyorum
Yönüm farklı bu kez
Bu bir baş kaldırış değil
Aksine bıraktım kendimi derin sularına
Çırpınmıyorum artık
Bulutları sıkınca
Tekrar başlıyacak yağmurlarım
Sonra kututacağım ateşimle
Kibarca reddediyorum
Sakın alınmasın yalnızlık benden
Baştan sayalım hadi
Bozulmayacak bu kez küçük oyunun
Bulabilirsen beni yeniden tabi
Ebe değilim bu kez
Hızla düşer gibi aşağı
Çarpınca anlıyacaksın
Açık tut cesaretin varsa gözlerini
Çarpınca anlıyacaksın

NEREYE

Yine nerden geliyorsun yaramaz seni
İnan hiçkimse derdimden anlamaz ki
Başka sevgili mi buldun,beni sen nasıl unuttun
Sana ben canımı verdim,sen başkasının oldun
Nereye,nereye böyle bensiz nereye
Sevmedin,sevmedin aldattın ah beni niye
Ne güzel günler yaşadık senle ikimiz
Beraber güldük ağladık,birdi kalbimiz
Başka sevgili mi buldun,beni sen nasıl unuttun
Sana ben canımı verdim,sen başkasının oldun
Nereye,nereye böyle bensiz nereye
Sevmedin,sevmedin aldattın beni niye

ZEHİR GİBİ AŞKIN VAR

Aşk der geçerdin
Gelde şimdi gör
Boşver gülerdin
Sevde neymiş gör
Tövbe yaradanımı
Kul oldum sanki sana
Öylesine girdin kanıma
Zehir gibi aşkın var
Birde içen şaşkın var

AŞK DEFTERİ

Açtım aşk defterini
Hatırladım sevdiklerimi
Her birisi bir başka alemdi
Aramadım o günlerimi
İlk sevgilim hangisi
Nasıl yaktım bunca ateşi
İnanmazdım görmesem karşımda
Aşk tüten bu yüzleri
Kim ağlattı beni kimi güldürdü
Kimisi hiç sevmedi sever göründü
Açtım aşk defterini
Canlandı hatıralar
Gülen resimlerin arkasından
Aynı sevgili bakar
Unuttum geçmişler
Unuttum o günleri
Eski sevgilileri



ANLAMADIN MI ?

Ölüyordum hasretinden
Koştum geldim hep peşinden
Ne diller döktüm sana
Anlamadın mı ?
Sarıldım ellerine
Kapandım dizlerine
Seviyorum seni dedim
Anlamadın
Allah'ıma yalvarayım
Daha başka ne yapayım
Kalbimi verdim sana
Anlamadın mı ?

KİM DİNLER SİZİ

Bana olmaz bu dediler
Seni hiç beğenmediler
Suçumuz sevişmekmiş
İllede vermediler
İşsiz güçsüz derbeder
Seni hemen terkeder
Birini bulur gider
Bilsen ah neler dediler
Kim dinler kim dinler sizi
Sevmişiz birbirimizi
Bırakın rahat neolur
İkimizi
Kim dinler kim dinler sizi
Kıskanmayın sevgimizi
Kim dinler kim dinler kim dinler sizi
Bana neler ettiler
Üstümden kilitlediler
Kaçarım dedimsede
Yinede vermediler
Aldırmam kime ne söylerse
Düğün bayram hergün bize
İbret olsun size
Koşun sevdiğinize
Kim dinler kim dinler sizi
Sevmişiz birbirimizi
Bırakın rahat neolur ikimizi
Kim dinler kim dinler sizi
Kıskanmayın sevgimizi
Kim dinler kim dinler kim dinler sizi

ONU BUNU BİLMEM KARARLIYIM

Onu bunu bilmem kararlıyım
Hiç yalvarma ben haklıyım
Artık senden kaçmalıyım
Başka çaresi yok
Ah sen ne dersen de
Ahh istemesem de
Böyle sürüp gitmez, sanma sonu gelmez
Senle benim aşkıma,hiç akıl ermez
Onu bunu bilmem kararlıyım
Hiç yalvarma ben haklıyım
Artık senden kaçmalıyım
Başka çaresi yok
Şaka maka derken sevdim seni
Şimdi çok zor dönmek geri
Öldürsede aşkın beni
Başka çaresi yok
Ah görmez olaydım
Ah sevmez olaydım
Böylesi sürüp gitmez,sanma sonu gelmez
Senle benim aşkıma hiç akıl ermez
Onu bunu bilmem kararlıyım
Hiç yalvarma ben haklıyım
Artık senden kaçmalıyım
Başka çaresi yok



YANAN MUM

Son saatim çalarken çalsın istemiyorum
Beni dostlar yaşarken alsın istemiyorum
Ölümümde sonumda yanlızlığım ruhumda
Gözlerim yanan mumda kalsın istemiyorum

AL YANAKLIM

Sabahtan uğradım ben bir güzele
Ala gözlerine sürmeler çekmiş
Taramış zülfünü dökmüş bir yana
Salıvermiş ince belin üstüne
Bir hoş bir hoş durur eda naz gibi
Arkasında saçı tel tel saz gibi
Hasbahçe içinde top nergis gibi
Karalar mı giydin alın üstüne
Alma alma yanakları al gibi
Boyu uzar gider selvi dal gibi
Seherde açılan gonca gül gibi
Sandım kan damlamış karın üstüne
Çıka çıka çıktım yoluna vardım
Verdiği çevreyi koluma sardım
Uğruna ölümü göze aldım
Divanına durdum yolun üstüne

OLACAK OLACAK

Giderken düşündün mü ?
Ne kadar sevinçliydi
Başka sevgili bulmuştu
Sanki çılgın gibiydi
Sanki çılgın gibiydi
Olacak olacak daha neler
olacak
Kapıma gelecek
yalvaracal
Olacak olacak daha neler
olacak
Kapıma gelecek ağlıyacak
Kalbimin damgasını
Vurmuşum ben aşkıma
Bana nasılsa dönecek
Gitsede başkasına
Gitsede başkasına
Olacak olacak daha neler olacak
Kapıma gelip yalvaracak
Olacak olacak daha neler olacak
Kapıma gelip ağlıyacak
Başlamış fırtınalar
Kaç kere darılmışlar
Olmaz olmaz demiştim
Aşkı oyun sandılar
Aşkı oyun sandılar
Olacak olacak daha neler olacak
Kapıma gelip yalvaracak
Olacak olacak daha neler olacak
Kapıma gelip ağlayacak

ANLAMAZDIN

Sevilrken bilmedin mi ?
Ben söylerken gülmedin mi ?
Falımızda hasret var,ayrılık var demedim mi ?
Anlamazdın Anlamazdın kaderede inanmazdın
Hani sen acı veren kalpsizlerden olmazdın
Dilerim ki mutlu ol sevgilim
Ben olmasam bile, hayat gülsün sana
Günahı boynunda ağlıyan bir çift göz bıraktın arkanda
Kalbim bomboş kaldı sanma
Acılar geçer zamanla
Aşka tövbe demem ben
Görürsün sevince yeniden
Anlamazdın,anlamazdın kaderede inanmazdın
Hani sen acı veren kalpsizlerden olmazdın
Dilerim ki mutlu ol sevgilim
Ben olmasam bile,hayat gülsün sana
Günahı boynunda, ağlayan bir çift göz bıraktın arkanda


1 yorum:

noodles kalafatt dedi ki...

'' anlamazdın '' ' ı ben hep ajda pekkan ile özdeşleştirmişimdir ve hiç gerçege yönelmedim :) paylaşımınızla bu güzel eserin üstadınıda ögrenmiş oldum ne güzel.teşekkürler